i

Thema’s corsowagens

KL1         Kleine wagen Molenkamp

Pitt stop

Aan de welbekende Route 66 is een café, de mensen die over de Route 66 rijden kunnen er even een pitstop maken, even bijkomen van het lange rijden. In ,,Café Pittstop” is het altijd gezellig. Als je tank op is, kan je deze hier ook vullen. Gelukkig kun je dit café al van ver in de wijde prairie zien want voor het café staat een hoog verlicht bord, want ook s’avonds kunt u hier terecht. Verder heeft de jeugd de goeie ouwe Voorthuizense bouwstijl in ere hersteld zoals u kunt zien. Wij hopen dat u van dit tafereel gaat genieten!

KL2         Kleine wagen Ambachtsbuurt

Schot in de roos

3 Pijlen, focus, concentratie, richten en… RAAK! Een schot in de roos! Volgens de van Dale kan je een schot in de roos letterlijk en figuurlijk opvatten. Figuurlijk: Als iemand iets goed heeft geraden, een heel slimme opmerking heeft gemaakt. Letterlijk: Als iemand het kleine rode rondje in het midden van bijvoorbeeld een dartbord heeft geraakt.

Maar… wat gebeurt er als je letterlijk nog letterlijker neemt? Een groep enthousiaste jeugd van de kleine wagen van de Ambachtsbuurt laat het zien!

KL3         Next Generation

Kunstemakers

Dit jaar doen wij voor het eerst mee als nieuwe corsogroep Next Generation. We hebben voor het onderwerp “Kunstemakers” gekozen.

De corsogroep houdt van creatieve uitdagingen op een corsowagen en hebben geexperimenteerd met bijmaterialen, zoals: pallethout met betonlook, bolletjesmas en metaal. We hopen dat ons experiment ook bij u in de smaak valt. Veel kijkplezier!

1             School-,Kerkstraat, Roeleneng

Formule 1

Heel Nederland is in de ban van deze geweldige autosport en dan met name van Max Verstappen. De “Orange Army” volgt hem op de voet en juicht hem toe vanaf de tribunes. Dit weekend wordt er niet alleen geracet in Singapore, maar ook in de straten van Voorthuizen. Dus houdt uw ogen open want wij komen vliegensvlug voorbij.

#gomax #unleashthelion

2             Molenkamp

Boerenerfkiekje Spakenburg

Oud Spakenburg in Bloemen gestoken

Corsowijk “De Molenkamp” brengt dit jaar het oude Spakenbrugse boerenleven voor u in bloemen tot leven. Door middel van paard en wagen word het hooi weer naar binnen gehaald. Oma brengt de koffie en Opa houdt alles met de hooihark in de hand in de gaten. Vooraan gaan de knecht en meid het land in om te melken. Ook in Spakenburg heeft de tijd niet stilgestaan. De trekker deed zijn intrede en duwt het hele plaatje voort. Onze dank gaat uit naar de medewerkers van het Museum Spakenburg en het klederdracht- en Visserijmuseum. Zij hebben ons geholpen en geadviseerd bij het tot standkomen van onze corsowagen.

In deze prachtige wagen zijn meer dan 80.000 bloemen verwerkt.

3             Steenkamp

Voorthuizen, de entree van de Veluwe

De Steenkamp heeft er dit jaar voor gekozen ons eigen mooie dorp in de spotlights te zetten.

Met trots presenteren zij hun wagen: Voorthuizen, entree van de Veluwe.

Op de wagen een poort, welke symbool staat voor de entree.

Vervolgens wordt met klompen verwezen naar het klompenpad.

Wanneer je het pad volgt, kom je uit op de Veluwe met haar prachtige natuur en de daar voorkomende dieren.

4             De Kromme Akker

The Mask

Wij laten jullie de meest bekende Afrikaanse kunst wereldwijd zien; Afrikaanse Maskers.

Al zorgt de modernisering van Afrika voor het langzaam uitsterven van deze bijzondere kunstvorm, toch maken sommigen stammen in Afrika nog steeds Afrikaanse maskers voor ritueel gebruik.

Het kijken naar Afrikaanse maskers is aan bepaalde regels gebonden, een toevallige blik kan men niet toestaan!! Je kan het meestal maar voor een kort moment observeren.

Maar bij ons niet hoor!! Ungakwazi ukubuka isikhathi eside futhi awutholi ngokwanele? ungakwazi ukuzithenga! 😉

5             Blankensgoed

Battle of Nature

Wie kan er niet genieten van alle pracht en praal in de natuur. Fluitende vogels, dansende vlinders en al die levendige kleuren. Maar als wij van deze prachtige natuur genieten, realiseren we ons vaak niet dat er dagelijks een brute strijd gaande is: de strijd om te overleven. Elk wezen, groot en klein, heeft deze overlevingsstrijd te voeren. Net zoals een gladiator die in de arena moet vechten op leven en dood. En alleen de sterkste blijft over! Maar als we de natuur af en toe een handje helpen in haar strijd, blijkt zij vaak enorm veerkrachtig en tot uitzonderlijk mooie dingen in staat. Net zoals een rups die zich na een urenlange strijd ontpopt tot een prachtige vlinder.

6             Wilbrinkstraat

Flodder

Wat begon als een geintje op een corsovergadering, draaide al snel uit op een zeer serieus idee voor onze corsowagen 2018.

De hitserie uit de jaren ’90; De Familie Flodder. Met de bekende familieleden: Ma flodder, Johnny, opa, Kees, Kees, Toet en Henkie. Ook de grote roze Chevrolet is typerend voor deze serie. Door het rijgedrag van de familie, komt deze auto soms letterlijk je woonkamer binnen rijden. Dat de serie grootse bekendheid heeft in Nederland, blijkt wel uit het feit dat de meeste mensen de uitspraak “buurman wat doet u nu” wel kennen. Of het fragment van opa die op de spoorweg overgang beland.

In dit creatieve ontwerp komen al dit soort bekende elementen uit de serie samen.

7             Zeeheldenbuurt

ROARRR!!!

Is het vreemd of is het gek ???

Is het puntig of is het hoekig ???

Is het abstract of is het kunstzinnig ???

Is het realistisch of is het levensecht ???

Er zijn vele verschillende manieren om het te omschrijven.

En iedereen heeft er zijn of haar eigen woorden voor.

Wij laten het voor nu aan uw verbeelding over,

Maar volgens ons is het in ieder geval …

ROARRR !!!

Bouwersgroep Zeeheldenbuurt

8             Ambachtsbuurt

Time Flies

Wat de tijd al niet kan zeggen.

Hoe laat is het?

Hoelang kan ik nog?

Hoelang moet ik nog?

De tijd kan zelfs vliegen zeggen we dan.

Ze vliegt als een wolk voorbij

Als ballonnen gaat het heen en weer

Van zonnewijzer vliegt het naar digitaal

De tijd komt en gaat voorbij

Dit alles zit in deze wagen, kijk goed want:

Time Flies

Bovenstaande volgorde is automatisch ook de volgorde van het corso.